Thursday 11 July 2013

Berbuka Puasa Sendirian

Hari ini merupakan hari kedua umat Islam di seluruh Malaysia berpuasa. Aku pula petang ini berbuka puasa sendirian di rumah.
Sebenarnya aku bercadang untuk berbuka puasa di rumah bonda tetapi sedikit kecuaian maka aku bersendirian di rumah. Boboy berempat beradik sudah berada di rumah bonda. Aku selepas balik kerja tadi singgah di rumahku untuk menukar pakaian. Mulanya rancang hendak membasuh baju tetapi terlihat air di sinki bukan sahaja keruh tapi hampir berlumpur menyebabkan aku membatalkan niat untuk memesin pakaian yang ada sebakul. Terasa juga tercabar kesabaran kerana air paip yang keruh semenjak aku bangun masak nasi bersahur pukul 4.00 pagi hinggalah aku balik kerja air paip masih tidak berubah warna.
Siapa yang harus dipersalahkan sekiranya air paip sekeruh ini? Semalam hujan lebat dan air paip juga sekeruh air sungai. Aku perhatikan air di bilik air juga keruh kerana lumpur mungkin telah memasuki tangki. Terasa geli juga semasa hendak mencuci muka dan mandi tadi. Semasa berwuduk terpaksa tahan nafas juga berkumur dengan air selut.
Berbalik cerita aku berpuasa sendirian apabila kunci rumah telah aku terlupa letak di dalam poket seluar dan telah masuk ke dalam mesin basuh. Jenuh aku mencari dalam rumah tapi tidak berjumpa. Bagaimana aku hendak keluar rumah tanpa kunci. Kecuaian sendiri maka aku terkuncilah dalam rumah.
Sebelum itu aku telah memasak puding roti untuk kubawa ke rumah bonda dan aku tidak memasak nasi pun sebab hendak berbuka puasa dengan bonda. Maka petang ini aku hanya berbuka puasa dengan puding roti dan jus delima.
Selepas solat maghrib aku berusaha mencari kunci rumah dan terfikir untuk mencari di dalam pakaian yang aku pakai petang tadi. Betul apa yang aku jangkakan. Terkedu aku dengan kecuaian aku sendiri. Mujurlah Mr CJ tidak ada, kalau tidak 'confirm' aku akan di tag as 'careless' lagi...
Subuh esok aku merancang untuk ke KL bersama Tyra semata-mata untuk berbuka puasa dengan Mr CJ. Doakan perjalananku selamat.
Itu sahaja coretan aku untuk hari ini.

No comments:

Post a Comment

Cuti hujung minggu

 Semalam adik AK mengajak AK berkelah di air terjun berdekatan rumah. Sudah lama sebenarnya tidak berkunjung ke sini semenjak banjir melanda...