Thursday, 18 December 2014

Cerita Banjir : 18 Hb Disember 2014

Assalamualaikum
Ada yang minta aku berkongsi cerita banjir dari Disember 2014 hingga Januari 2015.
Sebelum ni idea datang berlumba-lumba di kepalaku.
Tetapi apabila berada di depan lappy aku jadi kekakuan kekeringan idea.

Tuesday, 9 December 2014

Kombinasi Hebat Lemon & Madu

Jus lemon yang dikombinasikan dengan sedikit air dan madu dipercayai mampu membantu menurunkan berat badan. Jus lemon kaya dengan vitamin C yang dapat meningkatkan  daya tahan tubuh Manakala madu pula memiliki nutrisi dan mineral yang larut lemak.

Sunday, 26 October 2014

Resepi Nasi Kerabu

Pagi ni makan nasi kerabu tapi bukan aku yang masak. Gotong royong bonda dan adik2. Aku hanya tukang makan je. Itu pun masa aku tiba umah ma nasi dah terhidang. Apalagi basuh tangan ambik pinggan isi dan baca Bismillahirahmanirahim dan suap.
Bila cerita pasal nasi kerabu ni bagi sesiapa yang pernah menikmatinya pasti merindui keenakkannya. Klu pandai masak sendiri takpelah.  Tapi ni nak masak sendiri tak tau resepi.
Meh aku nak kongsi resepi tapi cara aku masak ikut resepi mak akulah.

Nasi Kerabu Bonda Iskina

Bahan Nasi:
Beras
Bunga telang diramas dlm air utk dapatkan warna biru dan buat masak nasi.
* Masak nasi hingga masaklah.

Bahan-bahan Kerisik:
Kerisik (aku suka kelapa digoreng dan ditumbuk ngn lesung batu).
*Bawang kecil/ merah (aku suka bakar)
*Bawang putih ( bakar lagi best)
*Serai
*Lada hitam
*Halia
*Gula melaka
Garam secukup rasa.
Isi ikan (kalau dpt ikan bakar lagi best. Klu x rebus aje).
Caranya :
Semua bahan * ditumbuk lumat. Gaulkan semua bahan di atas.

Bahan ulaman:
Timun
Bunga kantan
Daun Salam
Daun kesum
Daun ara ( klu xde tak apa)
Kubis (aku tak suka)
Taugeh
Tambah lah daun apa2 pun lagi janji bleh buat ulam.
Mak aku suka masukan karot diracik halus.
  Cara:
Semua daun ulaman dan timun dimayang halus. Bunga kantan pun diracik halus.

Bahan utk tumis:
Aku tak pernah buat. Tapi klu nak buat juga aku suka cara yg sepupu aku ajar.
Masak gula melaka, bwg putih, belacan, budu dan cili. Masak hingga sederhana pekat.
Semua bahan di atas ambil sikit2 masa nak makan. Digaul rata dalam nasi.
 
Bahan hiasan lain:
 (Kena dimakan bukan sekadar hiasan)
Ikan salut tepung
Daging bakar
Ayam bakar
Keropok goreng
Belacan
Sambal cili

Okey klu ada yg tak lengkap tambah lah sendiri sbb ini resepi cara aku bukan resepi korang.
Apa pun memang best. Dulu nasi kerabu adalah juadah pagi tapi sekarang tak kira waktu siang ke malam di makan. Pasar malam pun berlumba2 jual nasi kerabu tapi klu yg meniru dan masak sekadar lepas batuk di tangga tu aku gerenti tak ikut selera langsung .
Apa pun resepi aku ni bleh share ya.

Saturday, 25 October 2014

Berkebun Bukan Semata-mata Hobi

Hobi aku bercucuk tanam terutama pokok hiasan. Tetapi semenjak aku tinggalkan rumah kerana sibuk belajar menyebabkan pokok-pokok bunga aku mati kekeringan membuatkan aku kini tidak lagi menumpukan sepenuh perhatian kepada bunga-bungaku. Sebelum ini aku gila menanam orkid tetapi pokokku kepupusan kerana setahun tidak mendapat sentuhan tangan sejukku.
Namun begitu aku masih ada beberapa pokok lagi yang baru kutanam dan benihnya kubeli atau kuambil dari rumah mak aku.
Bermain dengan pokok dan bergelumang tanah merupakan satu terapi untukku. Jangan cakap aku gila apabila aku bercakap dengan pokok tanamanku serta belalang dan ulat yang singgah dipokok tanamanku.
Kini koleksiku tidak serancak dulu lagi kerana aku sekarang dalam perancangan untuk pindah keluar dari rumah yang aku duduki sekarang ini. Maklumlah rumah tempat aku bekerja jadi berapa lamalah aku boleh duduk mendiaminya. Walhal tanganku gatal untuk bercucuk tanam. Klu ikutkan hati aku nak tanam pelbagai jenis tanaman dan pokok buahan sekeliling rumah tapi memikirkan kawasan tanah bukan milikku maka aku lupakan dan sememangnya terpaksa lupakan niat itu. Tetapi dalam pada itu aku masih sempat menamam pokok delima, pokok betik, pokok daun serai kayu, pokok daun pandan dan pokok mangga.
Benih pokok ini aku dapat hasil dari aku beli buah dan semai bijinya.
Buah Betik di pokok belakang dapur
Bunga telang
Bunga Raya Oren Besar
Pandan yang baru tanam sebulan usia
Betik
Pokok Serai kayu
rumpun serai belakang rumah

Begonia pasu gantungan
Buah betik
Pokok Betik Jantan untuk ulaman

Daun serai kayu
Kesemua pohon yang aku tanam ini ada kegunaannya samada sebagai bahan makanan atau untuk petua penyakit dan rawatan tradisional lain. Tiada penyesalan berbudi pada tanah. Sekiranya aku tinggalkan tempat ini aku harap orang lain juga akan memanafaatkannya juga.

Friday, 17 October 2014

Cantik Di Hati

Aku tidak pasti berapa lama aku simpan tulisan ini di dalam buku nota kecil milikku. Aku juga sudah lupa dari mana sumber yang aku dapati tetapi kalau tak silapku dari sebuah majalah kewanitaan suatu ketika dulu.
Aku suka sangat menghayati kata-kata ini.
Jom kita sama-sama menghayatinya.

" Kegembiraan ibarat semburan pewangi, 
apabila kita memakainya semua orang 
akan dapat merasa keharumannya. 
Oleh itu berikanlah walau
 secebis kegembiraan 
yang anda milikki itu 
kepada teman anda."

Friday, 10 October 2014

Anemia Dikalangan Ibu Hamil

Saya suka membaca dan berkongsi pengetahuan yang saya dapat dengan semua orang. Saya kerap ditanya bagaimana cara nak naikkan HB.
Sudah kerap kali saya berbincang di group wasap dan fb mengenai tajuk ini dan ada pelbagai versi dan cara mengatasinya dan saya amat bersetuju dengan pendapat yang diberikan kerana ianya betul-betul bermanafaat dan berguna kepada semua orang.
Apakah Kurang Darah atau Anemia ?
Kurang darah atau Anemia akibat kekurangan Zat Besi ialah keadaan di mana kepekatan darah merah adalah kurang dari biasa. Dalam istilah perubatan, seseorang yang menghidap kurang darah mempunyai kepekatan darah merah kurang dari 11gm% Haemoglobin.
Hemoglobin merupakan pengangkut oksigen dan zat makanan ke seluruh badan. Oleh itu jika mengalami Anemia, tisu seluruh badan menjadi kurang oksigen dan kurang tenaga.

Apakah Yang Menyebabkan Anemia?
Terdapat beberapa sebab yang boleh menyebabkan berlakunya keadaan ini. Antaranya ialah:

     1. Kurang memakan makanan yang mengandungi zat besi, protien, asid folik dan vitamin.
     2. Ibu yang kerap bersalin.
     3. Jangkitan cacing.
     4. Kehilangan darah yang kronik seperti darah haid yang banyak dan mengalami keguguran yang kerap.
     5. Penyakit keturunan seperti Thalassaemia
     6. Lain-lain penyakit seperti jangkitan salur kencing, penyakit limpa,buasir, demam malaria dan penyakit barah, penyakit buah pinggang, diabetes.


Tanda-tanda Anemia
Tanda-tanda kurang darah adalah seperti berikut :
     1. Kelihatan pucat,      
     2. Sentiasa rasa letih lesu, dan tidak boleh menjalankan kerja-kerja biasa di rumah. 
     3. Kurang tumpuan semasa belajar.
     4. Rasa mahu pitam bila bangun.
     5. Sentiasa rasa pening.
     6. Bengkak di kaki dan muka.
     7. Kebas kaki dan tangan.
     8. Rasa mengah dan hati-berdebar-debar.



Apakah Akibatnya Apabila Anemia Tidak Diambil Berat.
Komplikasi Kepada Ibu
     1. Pendarahan semasa dan selepas bersalin (Postpartum Haemorrhage) yang boleh mengakibatkan kematian ibu.
     2. Meningkatkan risiko kejadian:
         * Keguguran
         * Morbiditi ibu (tidak sihat dan tidak dapat menjalankan kerja harian)
         * Kegagalan jantung
         * Darah Tinggi
         * Mudah mendapat jangkitan penyakit.
         * Pengeluaran susu badan akan berkurangan.

Komplikasi Kepada Bayi
1.Tumbesaran janin terbantut ; - Intrauterine Growth Retardation (IUGR)
2. Meningkatkan kematian janin dalam kandungan (Macerated Still Birth (MSB)
3. Melahirkan anak tidak cukup bulan.(Pra-matang)
4. Melahirkan anak yang tidak cukup berat badan. (Low birth weight)

Bagaimanakah Mengatasi Keadaan Anemia?
1.Pemakanan yang mengandungi zat besi yang tinggi seperti :

       * Daging
       * Ikan
       * Ikan bilis tanpa kepala
       * Kerang
       *Sayuran hijau seperti bayam, kangkung, pucuk paku, cekur manis.
      Berapa banyak yang perlu dimakan?
         Untuk mengatasi masalah kurang darah, ibu perlu makan sekurang-kurangnya satu jenis makanan sumber haiwan setiap hari. Walau bagaimanapun, ibu hamil perlu makan makanan seimbang berdasarkan piramid makanan.
2. Pengambilan pil hematinik (Zat besi, asid folik, Vitamin C, dan Vitamin B-kompleks). Kesemua empat jenis pil diperlukan untuk memulihkan masalah anemia.
Pil hematinik sangat penting kerana ia mengandungi:
  • Kandungan zat besi untuk membolehkan ibu pulih dengan cepat.
  • Vitamin C untuk meningkatkan penyerapan zat besi.
  • Vitamin Bco dan Asid Folik untuk membantu pemulihan ibu.
Jika tidak lengkap, rawatan tidak akan berkesan, Makan pil bersama air kosong atau jus buah-buahan untuk membantu penyerapan optina. Elakkan makan pil dengan air kopi, teh, minuman berkola, minuman bercoklat atau susu yang boleh menghalang penyerapan zat besi.
3. Untuk penyakit Thalasaemia, perlu mengikut nasihat doktor.
4. Suntikan zat besi/ Dextran.
    ==> Diberikan kepada pesakit yang tidak boleh makan ubat-ubat /pesakit anemia yang teruk.
5. Pemindahan darah
     => Pemindahan darah akan diberikan kepada pesakit anemia yang teruk.
# Ingat kesemua akibat tersebut mengancam kesihatan dan kesejahteraan kandungan dan boleh membawa maut.
NASIHAT PENTING
  • Makanlah makanan seimbang berasaskan piramid makanan.
  • Mengambil vitamin yang dibekalkan dengan teratur untuk mencegah kekurangan darah. Ia dapat membantu ibu pulih dengan cepat dan janin membesar dengan sihat. 
  • Ia tidak menyebabkan saiz bayi besar.
  • Jaga kebersihan diri untuk mengelakkan jangkitan penyakit.
  • Rehat secukupnya.
  • Dapat rawatan awal dari klinik terdekat a[abila ada tanda-tanda kurang darah.

Monday, 22 September 2014

KANSER SERVIKS

Kanser serviks merupakan kanser yang kedua paling tinggi kejadiannya di kalangan wanita di Malaysia. Kejadiannya semakin meningkat setiap tahun. Jika tidak dikesan dan dirawat awal ia boleh membawa maut.
Kedudukan Serviks
APa Itu Kanser Serviks
Serviks adalah pangkal rahim. Rahim merupakan bahagian dalam badan wanita di mana janin berkembang. Serviks berhadapan dengan saluran yang dipanggil faraj.
Dalam kanser serviks, sel-sel di serviks bertindak secara tidak normal. Sel-sel terus membesar dan membentuk satu benjolan atau tumor. Jika tidak dirawat sel-sel kanser ini boleh merebak ke bahagian badan yang lain melalui sistem darah atau limfa anda. Kanser serviks mengambil masa bertahun-tahun untuk berkembang. Sebelum ia berkembang, perubahan awal berlaku di dalam sel permukaan serviks. Ini disebut peringkat pra kanser.


Apakah Faktor Risiko Kanser Serviks?
  • Tabiat seks -> memulakan perhubungan seks pada usia awal sebelum usia 18 tahun atau mempunyai pasangan seks yang ramai.
  • Agen jangkitan -> terdapat bukti yang mengaitkan kanser serviks dengan jangkitan virus human papilloma.
  • Sejarah jangkitan penyakit kelamin.
  • Kebersihan diri yang tidak memuaskan.
  • Menghisap tembakau / merokok.
Apakah Tanda-tanda Gejala Kanser Serviks
  • Lelehan faraj yang berair dan berbau busuk.
  • Rasa sakit semasa melakukan perhubungan seks.
  • Pendarahan dari faraj antara haid 
  • Pendarahan dari faraj selepas putus haid
  • Pendarahan dari faraj selepas perhubungan seks.

JIKA YA ...
     SEGERALAH BERJUMPA DOKTOR

Bagaimana Mengesannya?
  1. Melakukan Ujian PAP Smear
  2. Prosedur KOLPOSKOPI -> Sejenis mikroskop khas digunakan untuk melihat dinding serviks secara langsung.
  3. Prosedur BIOPSI -> Pengambilan sedikit tisu serviks untuk pemeriksaan makmal.
Apa Yang Boleh Anda Lakukan Untuk Melindungi Diri Anda Dari kanser Serviks?
Oleh kerana wanita yang aktif seks boleh mendapat kanser serviks, adalah penting untuk mengesannya awal-awal lagi. Ini boleh dilakukan melalui Ujian Pap Smear. Ia merupakan ujian yang mudah dan tidak menyebabkan kesakitan. Ujian ini boleh mengesan kanser serviks pada peringkat awal. Rawatan yang mudah pada peringkat ini boleh membawa penyembuhan sepenuhnya.

Bagaimana Ujian PAP Smear Dilakukan?
Pemeriksaan dalaman dilakukan menggunakan spekulum yang dimasukkan ke dalam faraj.
Sel-sel permukaan serviks diambil menggunakan spatula .Sel-sel diambil secara berhati-hati dari permukaan serviks dan diletakkan di atas slaid kaca seterusnya di hantar ke makmal dan dihantar ke makmal untuk diproses untuk pemeriksaan mikroskopik.


Apakah Keputusan Yang AKan Diperolehi?
Bagi kebanyakan wanita, sel-sel ini adalah normal sepenuhnya.
Pada setengah wanita sel-sel ini mungkin tidak kelihatan normal dan mungkin menunjukkan peringkat awal kanser. Apabila ini terjadi, ujian berkenaan diulangi dan jika perlu pemeriksaan seterusnya dilakukan.

Apakah Tindakan Susulan Yang Akan Diambil?
Jika terdapat sebarang keluarbiasaan, seseorang itu akan dirawat atau dirujuk untuk penyiasatan selanjutnya.

Dimanakah Ujian PAP Smear Boleh Didapati?
Ujian ini boleh didapati di:
  • Hospital / Klinik Kesihatan Kerajaan
  • Klinik Perancang Keluarga
  • Hospital / Klinik Swasta

Siapa Yang Harus Menjalani Ujian Ini?
Wanita yang berumur di antara 20-65 tahun, yang aktif seks atau pernah aktif seks dahulu, perlu menjalani ujian ini.

Berapa Kerapkah Ujian Ini Harus Dilakukan?
Ujian ini hendaklah dilakukan 3 tahun sekali.

Bilakah Masa Yang Terbaik Untuk Menjalani Ujian Ini?
Ia terbaik sekali dijalankan pada pertengahan pusingan haid atau 10 hari selepas kedatangan haid.

Ingatlah!!! Ujian PAP Smear Membantu Mengesan Kanser Serviks Di Peringkat Awal Dan Menambahkan Lagi Peluang Untuk Sembuh.

Apakah Rawatan Kanser Serviks?
  • Peringkat Pra Kanser
             ==> Pembedahan kecil dapat menyembuhkan dengan sempurna.
  •  Peringkat Kanser
            ==>  Pembedahan
            ==>  Radioterapi

Sumber: Pamplet Kesihatan KKM


Friday, 19 September 2014

Imunisasi Hib

IMUNISASI Hib
(Haemophilus influenzae type b)

Apa itu Hib

Hib adalah singkatan untuk Haemophilus influenzae type b, sejenis bakteria yang menyebabkan jangkitan teruk seperti:

  • Radang selaput otak (Meningitis) - jangkitan pada selaput otak dan saraf tunjang

  • Radang paru-paru (Pneuminia) - jangkitan pada paru-paru

  • Radang epiglotis (kerongkong) - jangkitan pada epiglotis

  • Keracunan darah (Septicaemia) -jangkitan darah

  • Radang sendi - jangkitan pada sendi.

Penyakit Hib , jangkitan HIV dan Hepatitis B BUKAN satu penyakit yang sama. Vaksin pencegah Hepatitis B adalah vaksin Hepatitis B manakala vaksin penyakit Hib adalah vaksin Hib.


Mengapa penyakit Hib berbahaya?

  • Mudah berjangkit terutama di kalangan kanak-kanak.
  • Mudah merebak.
  • Biasanya menyebabkan penyakit yang teruk atau membawa maut.

Jangkitan Hib pada selaput otak boleh mengakibatkan kecacatan otak yang kekal.

Siapa yang boleh dijangkiti penyakit ini?

  • Penyakit Hib kerap berlaku dikalangan kanak-kanak bawah umur 5 tahun. Risiko jangkitan adalah paling tinggi di kalangan kanak-kanak berumur di bawah 1 tahun.

  • Pergaulan rapat dengan kanak-kanak yang dijangkiti Hib meningkatkan risiko mendapat penyakit Hib.

  • Bayi yang menyusu susu ibu sepenuhnya akan mendapat perlindungan daripada penyakit Hib, namun begiti , imunisasi masih diperlukan untuk mendapat perlindungan maksima.

Bagaimana penyakit Hib merebak?

  • Penyakit Hib boleh merebak apabila orang yang dijangkiti batuk atau bersin.
  • Boleh juga merebak melalui perkongsian barang mainan yang dimasukkan ke dalam mulut

Bagaimana penyakit Hib boleh dicegah?

  • Penyakit Hib boleh dicegah melalui imunisasi Hib.
  • Imunisasi Hib tidak dapat melindungi kanak-kanak daripada mendapat penyakit yang disebabkan oleh bakteria/virus yang lain. Kanak-kanak mungkin boleh mendapat lain jenis jenis jangkitan radang paru-paru, radang selaput otak atau selsema.

Bila imunisasi Hib diberi?

  • Semua bayi berumur 2, 3 dan 5 bulan perlu diberi imunisasi Hib.
  • Imunisasi Hib diberi sebanyak 3 dos.


Umur : 2 bulan , 3 bulan , 5 bulan

Dos : Dos 1 , Dos 2, Dos 3



Bagaimana imunisasi Hib diberi?

  • Imunisasi Hib diberikan secara suntikan di bahagian otot paha.
  • Imunisasi ini diberikan dalam satu suntikan bersama imunisasi Difteria, Pertussis dan Tetanus (DPT).
  • Juga boleh diberikan bersama imunisasi lain seperti imunisasi Hepatitis B.

Apakah kesan sampingan imunisasi Hib?

  • Imunisasi Hib adalah SELAMAT.
  • Kesan sampingan yang berlaku biasanya ringan dan tidak berbahaya berbanding jika mendapat penyakit Hib atau komplikasinya.
  • Walaubagaimanapun , sakit, bengkak dan kemerahan boleh berlaku di tempat suntikan. Ini selalunya berlaku dari 1 hingga 3 hari selepas imunisasi.
  • Kadangkala, kanak-kanak boleh juga mendapat demam untuk masa yang singkat selepas imunisasi.

Dapatkan imunisasi yang lengkap untuk anak anda mengikut JADUAL.



Sumber:

Pamplet yang diterbitkan oleh Bahagian Pendidikan Kesihatan, Kementerian Kesihatan Malaysia

Friday, 22 August 2014

Serbuk Kari, Kunyit, Kanser dan Nanoteknologi

Artikel ini aku dapati melalui pembacaan dari majalahsains.com
Untuk perkongsian ilmu bersama dan untuk lain-lain artikel yang lebih banyak bolek klik majalahsains.com sebab banyak artikel yang akan membuka minda kita terutama berkaitan kesihatan yang selama ini kita abaikan. Selain itu perkara yang berlaku kepada kita setiap hari tetapi kita biarkan ianya berlalu begitu sahaja tanpa kita berminat untuk tahu kenapa keadaan atau situasi itu berlaku.
Kali ini aku nak berkongsi berkaitan dengan kunyit atau serbuk kunyit dari segi kesihatan dan perubatan pula. Selamat membaca.
 
Serbuk Kunyit



Oleh Mohd Faizal Aziz
Mungkin tajuk rencana ini sudah terlalu ‘klise’ untuk menarik minat pembaca. Banyak rencana, buku dan maklumat-maklumat (berbahasa inggeris) boleh diperolehi dari pelbagai sumber untuk mengetahui potensi teknologi moden yang dikenali sebagai nanoteknologi. Namun begitu, usaha terkini yang dijalankan dalam dunia perubatan menggabungkan teknologi moden dan perubatan tradisional mungkin menarik minat kita untuk mengetahuinya lebih lanjut terutamanya dalam bahasa sains popular dan tidak terlalu saintifik. Tujuannya tidak lain ialah untuk menarik minat masyarakat umum meninjau perkembangan sains dan teknologi terutamanya dalam teknologi nano.
Seperti yang sudah sedia maklum, kanser merupakan pembunuh nombor 1 dunia yang paling digeruni. Sehingga kini tiada ubat khas yang dapat merawatnya dan kebanyakan pesakit yang menderita akibat kanser akan berakhir dengan kematian.  Usaha dilakukan oleh pakar-pakar dan saintis di seluruh dunia termasuk dari Timur dan Barat untuk menemukan penyembuh kanser yang paling ampuh yang dapat memperlahankan sel kanser dari terus merebak di dalam badan manusia.
Kita mungkin selalu menggunakan kunyit dan rempah ratus dalam masakan. Samada sedar atau pun tidak, selain di gunakan dalam masakan, kunyit juga mempunyai nilai perubatan yang tinggi dalam peradaban timur. Sejarah penggunaan kunyit dalam serbuk kari dan pengamal perubatan tradisonal ayurveda telah muncul sejak 520 tahun Sebelum Masehi di kalangan penganut agama Buddha.

Kunyit sejak berabad lalu memainkan peranan penting sebagai agen pewarna di dalam pelbagai masakan India. Selain sebagai agen pewarna ia juga berperanan sebagai bahan yang digunakan dalam perubatan tradisonal. Penemuan terbaharu yang ditemui oleh gabungan saintis India dan Amerika seperti yang dilaporkan di dalam Jurnal Bionanoteknologi menunjukkan sebatian kunyit yang terdapat di dalam serbuk kari mempunyai unsur tertentu yang dapat mengubati kanser. Penemuan ini membuka lembaran baru dunia perubatan dan memberikan harapan kepada pesakit kanser. Dr Anirban Maitra, ketua penyelidik dari John Hopkins University School of Medicine Amerika Syarikat menemui sebatian aktif ’curcumin’ yang memberikan warna kuning terang di dalam serbuk kari yang mempunyai sifat anti-ransangan dan ciri-ciri agen melawan kanser.
Kunyit (Curcumin)
Selain Dr Maitra, beberapa kumpulan penyelidik lain melapor dan mengesahkan bahawa bahawa sebatian curcumin berperanan sebagai agen anti kanser berdasarkan sifatnya yang boleh menghalang sel kanser yang dikenali sebagai tumor daripada merebak. Antara kanser yang dikenalpasti dapat dicegah menggunakan ’curcumin ialah kanser kolon, kanser paru-paru, kanser buah dada, pankreas dan kanser prostat. Beberapa laporan penyelidikan lain juga melaporkan bahawa kunyit yang digunakan sejak berabad lama dalam penyediaan makanan timur boleh dikembangkan menjadi penawar terbaik untuk menghalang kanser.
Apa yang menarik, sebatian curcumin di dalam kunyit ini tidak memberikan kesan toksik pada sel-sel lain di dalam tubuh manusia selepas dilakukan ujikaji di dalam makmal. Apa yang menjadi persoalan ialah, mengapa kunyit tidak menjadi bahan asas utama dalam penyelidikan rawatan dan penyembuhan kanser dalam dunia perubatan. Menurut Dr Anirba Maitra walaupun bahan curcumin di dalam kunyit mempunyai potensi besar di dalam rawatan kanser, bukanlah bermakna kunyit hanyalah satu-satunya sahaja penyembuh segala penyakit.
Masih banyak dan luas lagi ruang lingkup penyelidikan yang perlu dijalankan menggunakan bahan-bahan lain selain kunyit dan melihat potensi sebenar bahan ini. Apa yang membezakan antara kunyit dan bahan lain ialah sebatian curcumin yang terdapat di dalam kunyit itu sendiri. Sekiranya pada zaman dahulu kala ia hanya digunakan secara terus samada di dalam makanan atau pun sebagai sapuan, pada masa sekarang kunyit dijadikan bahan kajian utama untuk menghasilkan sebatian nanocurcumin. Apa yang membezakan nanocurcumin dengan curcumin biasa ialah sifatnya yang luar biasa dan berbeza daripada sifatnya yang asal dalam bentuk makroskopik.
Sebatian makroskopik curcumin mempunyai tahap kelarutan di dalam badan yang rendah, mengambil masa yang agak lama untuk sampai kepada bahagian-bahagian sel dalam badan dan tahap kadar penyerapan yang perlahan sistem penghadaman. Untuk mengatasi masalah yang dihadapi sebatian makroskopik yang bersifat konvensional dalam disiplin perubatan, Dr Maitra yang mengetuai projek penyelidikan rawatan kanser telah mendapat idea untuk menghasilkan partikel bersaiz nano sebatian curcumin yang diperolehi daripada kunyit. Dengan penghasilan sebatian bersaiz nano, ia dijangka dapat mengatasi halangan yang didapati dalam sebatian asal seterusnya dunia perubatan menemui kaedah baru dalam usaha mengubati kanser.
Dr Maitra juga menegaskan bahawa untuk benar-benar mengeksploitasi kelebihan curcumin di dalam kunyit, mereka perlu menemukan kaedah terbaik untuk memasukkan sebatian tersebut dari luar badan tanpa melalui sistem penghadaman yang kompleks akibat sifat ketidaklarutan ( undissolved) di dalam larutan badan. Selain itu, ketulan-ketulan curcumin makroskopik kelihatan jelas di dalam larutan cecair dan mustahil untuk dimasukkan melalui suntikan. Dengan penemuan nano partikel curcumin, semua masalah ini dapat di atasi.
Dr Maitra dan kumpulannya juga sedang melakukan ujikaji di dalam makmal tentang potensi sebatian ini yang berupaya mencegah sel kanser pankreas dari merebak dan juga menghalangnya daripada membiak (self replicate). Menurutnya lagi, nanocurcumin membuka lembaran baru dalam dunia perubatan merawat kanser dan juga berpotensi untuk dikembangkan mengatasi penyakit lain seperti Alzheimer dan penyakit cystic fibrosis .
Teknologi nano seperti yang digembar-gemburkan sebelum ini semakin menonjolkan potensi aplikasinya di dalam bidang perubatan. Sebatian nanocurmin yang didapati daripada kunyit yang digunakan seharian dalam rempah ratus dan masakan kita seharian, rupa-rupanya tersembunyi satu rahsia perubatan yang tidak diketahui oleh manusia sebelum ini. Ini adalah salah satu contoh hasil yang diperolehi dari penyelidikan nanoteknologi yang sedang giat diusahakan di seluruh dunia termasuk  dalam dunia perubatan. Masih banyak lagi rahsia-rahsia alam dan perubatan dari dunia timur dapat dicungkil melalui penyelidikan dan pembangunan untuk manfaat umat manusia pada masa akan datang.
Rujukan :
[1] Polymeric nanoparticle encapsulayed curcumin (nanocurcumin) : A Novel Strategy for Human Cancer Therapy. Journal of Nanobiotechnology 5:3
[2] Nano; The Magazine for Small Science, Issue 5, January 2008

Nota:// Rencana ini pernah terbit di Dewan Kosmik Januari 2009.

Sunday, 17 August 2014

Bagaimana Cara Membuat Jus Kulit Manggis Sendiri Untuk Kesihatan

Buah manggis terkenal sebagai 'Queen Of Fruits'. Kandungan gizi di dalam buah manggis memberikan pelbagai khasiat untuk kesihatan. Namun begitu khasiat pada kulit manggis, rupanya melebihi pada isinya yang putih itu kerana ianya mengandungi antioksidaan yang paling tinggi.
Kulit manggis memiliki bnayak khasiat untuk kesihatan dan kecantikan. Kandunagan antioksidan di dalam kulit manggis sangat tinggi. Oleh sebab itu kulit manggis banyak dimanafaatkan untuk mengubati pelbagai penyakit. Sekarang ini, jus kulit manggis juga sudah berada di pasaran bersama produk lain dengan pelbagai jenama dan harganya.
Di sini saya akan kongsikan cara-cara untuk membuat sendiri jus kulit manggis di rumah :

  1. Ambil beberapa biji buah manggis. Ianya lebih baik sekiranya di campur dengan epal, anggur dan beberapa kuntum bunga rosella segar.
  2. Kupas kulit manggis dan sagat bahagian dalam kulitnya yang berwarna merah, Elak dari terkena bahagian hitam kulit manggis (kulit luar)  dan jangan sampai terkena getahnya kerana ia akan menyebabkan jus manggis menjadi pahit.
  3. Kemudian blender bahan tadi serta bahan lain. Isi buahnya juga bolej dimasukan atau kita makan sahaja. Seeloknya guna madu sebagai pemanisnya,
  4. Bila siap sedia untuk disajikan. Jus ini lebih elok diminum selepas makan.




Saturday, 16 August 2014

3 Sebab Jus Penting Dalam Pemakanan Harian


  1. Jus sangat bagus untuk poses pencernaan. Dengan mengamalkan jus, kesemua makanan yang anda ambil boleh 'memasuki' sistem dengan mudah.
  2. Dalam menyediakan jus, gunakan lebih banyak buah dan sayur yang boleh anda makan. Sebagai tambahan, minumlah jus yang padat dengan vitamin, mineral dan juga khasiat tumbuh-tumbuhan.
  3. Jus adalah detoksifikasi terbaik untuk hati.


Friday, 15 August 2014

Bagaimana Cara terbaik Membeli Jus


Kita selalunya tidak sempat menyediakan jus sendiri. tetapi klau hendak membeli pun agak sukar kerana terlalu banyak jenama yang ada di pasaran. Oleh itu kita hendaklah tahu bagaimana caranya untuk memilih jus yang baik. 
Semasa memilih jus, pastikan kita sentiasa membaca labelnya terlebih dahulu. Pastikan jus itu sudah dipasteur dan disediakan dengan sempurna. Sekiranya anda masih keliru, tanyalah kepada pihak yang mengeluarkannya. Ini penting, lebih-lebih lagi jika label yang tertulis pada produk itu tidak jelas atau pun ia dijual dalam botol kaca.

Tuesday, 12 August 2014

Elak Minum Ais Selepas Makan

Dalam keadaan cuaca yang panas, minuman berais tentu menyejukkan.
Namun amalan meminum ais selepas makan dikaitakn dengan masalah jantung.
Ais boleh membekukan makanan berminyak yang kita makan dan memperlahankan proses penghadaman.
Ini mengakibatkan penyempitan banyak saluran yang boleh membawa kepada pelbagai penyakit.
Tukarkan amalan buruk ini dengan mengamalkan minum air panas atau air suam setiap kali selepas makan.

Minum Air Sejuk Mudahkan Kuman Membiak

Mengikut kefahaman rawatan tradisional Melayu, memakan atau meminum benda 'sejuk' memberi kesan tidak baik kepada kesihatan, lebih-lebih lagi kesihatan alat kelamin. Mengikut kefahaman sama, memakan atau meminum benda 'panas' memberi kebaikan kepada sistem fungsi badan dan ia juga  termasuk fungsi syahwat. Kefahaman ini juga dipercayai orang Cina dan India mengikut cara rawatan tradisional mereka. Kepercayaan ini mungkin betul mengikut tafsiran mereka mengenai perkara yang 'panas' dan 'sejuk'.
Mungkin tafsiran kita mengenai perkara panas dan sejuk tidak tepat. Misalnya, meminum minuman sejuk mungkin tidak sesuai untuk tekak yang mula radang dan boleh meningkatkan keradangan. Ini kerana ia memudahkan kuman membiak dengan cepat kerana ia tidak langsung kulit tekak tadi hilang daya kawalan akibat keadaan sejuk dan memudahkan jangkitan merebak.
Bagaimanapun, pendapat kononnya meminum air sejuk melemahkan fungsi anggota kelamin lelaki atau wanita tidak tepat. Mungkin menjirus air sejuk ke anggota syahwat yang terangsang membantutkan rangsangan.

Thursday, 31 July 2014

Selamat Hari Raya Idilfitri 2014

Ramadhan 1435H sudah meninggalkan kita. Hari ini juga merupakan hari ke-4 kita merayakan hari kemenangan setelah sebulan berpuasa.
Tahniah untuk semua dan juga muslimin yang sedang melakukan puasa 6 syawal. Anda bagaimana?
Lafaz Niat puasa sunat enam syawal : “Sahaja aku puasa sunat bulan syawal kerana Allah swt “.

Abu Ayyub Al-Ansari RA meriwayatkan, Nabi SAW bersabda :
"Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu menyambungnya dengan (puasa) enam hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama satu tahun . (HR. Muslim).

Imam Ahmad dan An-Nasa'ie, meriwayatkan dari Tsauban, Nabi SAW bersabda:
"Puasa Ramadhan (ganjarannya) sebanding dengan (puasa) sepuluh bulan, sedangkan puasa enam hari (di bulan Syawal, pahalanya) sebanding dengan (puasa) dua bulan, maka itulah bagaikan berpuasa selama setahun penuh." ( Hadits riwayat Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban dalam "Sahih" mereka.)

Berpuasalah enam hari di dalam bulan Syawal. Walaupun sunat hukumnya, tapi fadhilatnya amat besar. Ia juga berperanan menampung lompang dan cacat puasa Ramadhan kita. Antara hikmat disyariatkan puasa 6 hari bulan Syawal ialah sebagai satu latihan kepada orang-orang Islam bahawa amal ibadat itu bukan terletak pada bulan-bulan tertentu seperti Ramadhan bahkan amalan itu perlu konsisten untuk sepanjang kehidupan manusia.

Ia juga sebagai satu cabaran kepada orang-orang Islam supaya tidak menjadikan Syawal itu bulan bergembira semata-mata dan jika puasa itu dilakukan seawal mungkin di permulaan Syawal, ini akan menjadikan seseorang manusia itu benar-benar ingin menyahut seruan dari Allah untuk terus beribadat secara istiqamah dan berpanjangan.

Puasa Enam ini memberikan ruang kembali kepada sistem pencernaan badan untuk berehat dan bertugas secara beransur-ansur untuk kebaikan jasmani manusia itu sendiri. Ia juga mengekalkan tahap kesihatan kita di tahap yang ada kesinambungan (sihat) dengan keadaan semasa Ramadhan.

Wednesday, 23 July 2014

Lapor Diri Bertugas

Semalam aku mula melaporkan diri di tempat kerja. Perasaan berdebar dan bersemangat silih berganti. Setahun meninggalkan tempat ini akhirnya aku menjengah kembali.
Adakah ianya menjadi satu situasi yang baru? Ya, apabila aku melangkah ke pejabat daerah ianya masih sama susun aturnya dan aku tidak kesesatan untuk mencari arah tempat tuju ku. Kakitangan juga masih sama seperti yang aku tinggalkan setahun yang lepas.
Tetapi apabila aku melangkah ke penempatan aku banyak benda yang berubah. Bukan setakat susun atur yang lebih cantik malahan kakitangan juga ramai yang baru. Penambahan kakitangan baru dan penggantian staf yang berpindah menyebabkan aku hanya mampu tersenyum dan mengangguk kepala sahaja sebagai salam perkenalan.
Seharian di tempat kerja aku banyak memerhati dan mempelajari benda yang baru terutama berkaitan dengan dokumen yang baru. Nampaknya aku perlu lebih gigih dan perlu sedikit masa untuk mempelajari benda-benda baharu ini.
Selamat Kembali Aron Kin... ke alam dan suasana yang baru.


Sunday, 13 July 2014

Jom Baca Novel.

Hari minggu... apa lagi rest lah. Itu orang lain. Bagi aku hari ni adalah untuk aku buat apa yang aku suka. Novel 35 buah lagi belum di baca. Jangan terkejut. Aku beli novel 5-10 biji setiap bulan tapi sebab sibuk ngn study aku tak usik pun novel tu hingga lah final exam ari tu. Aku baru aje habis baca novel "Kerana Terpaksa... Aku Relakan" ... karya Umie Nadzimah.
Aku jarang tengok TV sebab biasalah waktu itu tak sesuai untuk aku tunjuk contoh yang baik untuk teman sebilik aku.
So, sekarang ni tinggal lagi 35 buah novel yang aku belum berkesempatan baca.
Apa yang lagi lawak aku telah terbeli sebanyak 2 buah Novel '7 Hari Mencintaimu' karya Siti Rosmizah.
Aku ingat aku dah beli novel ini tapi sebab tak berkesempatan nak baca maka aku beli sekali lagi gara-gara ada kawan pinjam tak hantar-hantar. Aku mulanya sedih juga sebab mahal juga harga RM37 untuk novel ni. Tapi bila aku dah beli tiba-tiba sahaja kawan aku itu hantar balik novel aku yang dia pinjam. Terasa blur juga aku. Yalah aku belum baca lagi. Jadi yang baru aku belum buka pembalutnya lagi.
Aku ingat nak upload foto tapi telefon aku plak takde betri. Lain kali aku share foto novel yang aku belum baca ya..

Saturday, 12 July 2014

Mood Organized kunon...

Hari ni cuti sabtu. Bulan puasa jadi mood untuk keluar berjalan memang takdelah. Sementelah pulak Si Boboy balik dari hostel dan petang ni dah nak balik hostel pulak.
Sementara menunggu kain dalam mesin basuh siap aku mengadap lappy jap. Sedar tak sedar dah 2 jam aku di sini.
Pagi ni banyak mood-mood dan emoticon muncul lam kepala. Nak kemas lah maka aku skodeng blog Susun Atur... banyaklah idea yang aku dapat.
Cantik-cantik pulak cara dia orang organized tu . Memang aku suka...
Tapi aku masih di sini...

Sunday, 6 July 2014

Buka Puasa Di Pantai Dalam

Hari ini sudah melewati 8 Ramadhan bermakna masuk hari ke 8 umat Islam berpuasa.
Teringat seminggu berpuasa di perantauan banyak suka duka ditempuhi. Tapi aku tidak takut dan sememangnya merindui saat itu. Apa yang paling best ialah apabila aku dan teman-teman berpakat memasak kerana cafe di sana di tutup sepanjang bulan puasa.
Aku sebenarnya lebih suka makan di rumah dan sangat malas untuk keluar. Malas untuk berebut-rebut dengan orang lain di bazar ramadhan. Lagipun selera bazar ramadhan walaupun beraneka juadah tapi masih lagi tidak sama dengan tekak aku.
Aku lebih rela makan ala kadar di bilik penginapanku.
Seminggu berpuasa di sana adalah sekali aku keluar berbuka bersama teman-teman di Kg. Pantai Dalam. Aku lupa pula apa nama tempat itu.
Dari foto yang aku sertakan agak-agak sesiapa yang pernah sampai ke situ mesti tahu di manakah tempat ini.

Monday, 31 March 2014

SMS dan aku

Petang ni aku terganggu sedikit apabila menerima sms dari seseorang. Semalam aku tanpa sengaja telah terbicara satu cerita. Hari ini dia sudah merayu kepadaku agar dapat membantunya. Aku rasa semacam je dengan rayuan dia sebab sebelum ini semasa aku kesempitan hinaan yang aku terima darinya. Aku tahu aku bukanlah tempat yang sesuai untuk dia merayu. Aku hipokrit. Mulutku tersenyum tapi hatiku menangis. Nasib oh nasib...


Friday, 21 March 2014

Ada aku kisah...

Sepanjang minggu ini hari-hari yang kulalui agar bercelaru. Seawal jam 6.30 pagi aku sudah berada di atas jalan raya dan petang menginjak maghrib baru aku akan muncul di pintu rumah. hari-hari kurasakan amat memenatkan.
Teringat beberapa peristiwa yang aku lalui sepanjang minggu ini.
Ahad petang aku mengisi minyak di sebuah Stesyen Minyak Shell di Pulai Chondong. Aku mengisi minyak penuh tank dan duit baki RM48.10 aku ambil. Sambil mengira duit baki mataku memandang not RM5 sebanyak 3 keping, salah satunya rosak dan bertampal dengan salotape. "Uhh.. dapat duit camni plak". Aku terus masuk kereta dan berlalu. Apa pun aku puji adik chubby yang jaga kaunter petang tu seperti biasa ramah dan sopan santun. Tapi aku terkilan juga dengan duit not RM5 itu. Not RM10 dan RM20  aku tak belek pun.
Rentetan seterusnya pada hari Rabu aku terpaksa mengisi sekali lagi minyak sebab tinggal lagi dua bar di meter minyak kereta aku. Aku masih mengisi di stesyen minyak yang sama.
Petang itu cuaca agak hangat. Aku seperti biasa akan memakai spek hitam kerana perjalanan balik aku yang mengambil masa 1 jam lebih membuat mataku silau dan cepat mengantuk.
Aku sekadar ingin mengisi RM30 sahaja petang itu dan mengeluarkan not RM20 dan RM10. Di depan cermin kaunter itu juga ada seorang pakcik berkopiah putih berbaju hijau berdiri di situ. Aku tidak pasti samada pakcik itu nak mengisi minyak atau tidak kerana dia sedang berbual dengan cashier petang itu. Kali ini orang lain pula yang menjaga kaunter itu.
Pakcik itu dengan ramah menegurku tapi aku tidak faham butir buah bicaranya. Aku tersenyum dan bertanya sudah siapkah isi minyak. Pakcik itu memberi laluan untuk aku dan masih berdiri di situ. Aku menghulurkan duit yang aku pegang tadi. Akak cashier itu ramah juga menegurku. Sopan sangat.
"RM30 ye... Saya beli..."
Aku pun berlalu. Pakcik itu menegurku. Mulanya aku ingatkan pakcik tu tegur aku guna kad sebab aku hulur kad bonus link ambil point isi minyak.Aku hanya mengangguk .."Ya kad bonus link"
Lepas tu aku ke pump untuk isi minyak. Aku pandang akak tu tunggu isyarat dia tapi aku tak nampak apa-apa pun. Aku pun buka tank minyak keretaku dan mula hendak mengisi. Beberapa kali aku click tapi minyak tak keluar juga. Kemudian aku letak semula hose minyak ke induknya. Aku pandang ke kaunter. Pakcik itu masih di situ. Aku memberi isyarat kepada akak tu minyak tak keluar.
Tapi akak tu gamit aku. Aku pun kembali ke kaunter.
Dengan sopannya akak tu cakap.
"Maaf dik, akak tak boleh terima duit ni. Maafkan akak ye?" Berkali-kali dia minta maaf. Aku beritahu duit tu adalah balance yang aku isi minyak kat sini semalam (Aku maksudkan petang ahad). Tapi akak itu enggan menerima juga duit itu.
Petang itu cuaca agak hangat dan aku juga menjadi hangat tapi aku cuba mengawal keadaan. Terasa dimalukan pula seolah-olah aku guna duit palsu. Beberapa orang lelaki yang berada di situ memandangku penuh persoalan.
Untuk tidak berada lama di situ aku mengeluarkan not RM50 dan akak itu mengembalikan baki RM20. Aku cepat-cepat berlalu dan isi minyak. AKu rasakan di saat itu benar-benar membuat aku terasa dengan akak cashier itu dan pakcik yang meneguk tadi sebenarnya menegur "TONGKATNYA MANA?"... Aku pakai spek hitam jadi dia sinis aku ni buta. Pada firasatnya mungkin spek hitam ni orang buta sahaja yang guna.
Aku terlupa di mana aku berada. Mentaliti sesetengah orang yang masih belum boleh menerima sesuatu yang agak asing mungkin. Sekiranya aku bercakap loghat lain dia tidak berani menegurku kerana plat kereta aku pun kereta luar dia tidak akan menegurku begitu. Tapi disebabkan aku guna bahasa yang sama maka aku tak layak berpakaian begitu.
Aku sekiranya berpeluang membalas bicara pakcik itu aku hanya ingin berkata
 " Pakcik saya ni nak balik jauh. Doakanlah perjalanan saya selamat."
atau "Pakcik dah solat asar ke?"

Spek aku ni pun dah lama aku beli dan guna setiap hari terutama bila cuaca panas bertujuan untuk melindungi mataku. Mungkin aku tersilap tak buka spek hitam masa keluar kat kaunter tu. Sebab spek hitam aku  ni brand Carlo Rino dan aku selesa memakainya dan meredupkan mata kita,
Apapun aku hanya mampu berkata...
Hati sabarlah...