Sunday, 26 October 2014

Resepi Nasi Kerabu

Pagi ni makan nasi kerabu tapi bukan aku yang masak. Gotong royong bonda dan adik2. Aku hanya tukang makan je. Itu pun masa aku tiba umah ma nasi dah terhidang. Apalagi basuh tangan ambik pinggan isi dan baca Bismillahirahmanirahim dan suap.
Bila cerita pasal nasi kerabu ni bagi sesiapa yang pernah menikmatinya pasti merindui keenakkannya. Klu pandai masak sendiri takpelah.  Tapi ni nak masak sendiri tak tau resepi.
Meh aku nak kongsi resepi tapi cara aku masak ikut resepi mak akulah.

Nasi Kerabu Bonda Iskina

Bahan Nasi:
Beras
Bunga telang diramas dlm air utk dapatkan warna biru dan buat masak nasi.
* Masak nasi hingga masaklah.

Bahan-bahan Kerisik:
Kerisik (aku suka kelapa digoreng dan ditumbuk ngn lesung batu).
*Bawang kecil/ merah (aku suka bakar)
*Bawang putih ( bakar lagi best)
*Serai
*Lada hitam
*Halia
*Gula melaka
Garam secukup rasa.
Isi ikan (kalau dpt ikan bakar lagi best. Klu x rebus aje).
Caranya :
Semua bahan * ditumbuk lumat. Gaulkan semua bahan di atas.

Bahan ulaman:
Timun
Bunga kantan
Daun Salam
Daun kesum
Daun ara ( klu xde tak apa)
Kubis (aku tak suka)
Taugeh
Tambah lah daun apa2 pun lagi janji bleh buat ulam.
Mak aku suka masukan karot diracik halus.
  Cara:
Semua daun ulaman dan timun dimayang halus. Bunga kantan pun diracik halus.

Bahan utk tumis:
Aku tak pernah buat. Tapi klu nak buat juga aku suka cara yg sepupu aku ajar.
Masak gula melaka, bwg putih, belacan, budu dan cili. Masak hingga sederhana pekat.
Semua bahan di atas ambil sikit2 masa nak makan. Digaul rata dalam nasi.
 
Bahan hiasan lain:
 (Kena dimakan bukan sekadar hiasan)
Ikan salut tepung
Daging bakar
Ayam bakar
Keropok goreng
Belacan
Sambal cili

Okey klu ada yg tak lengkap tambah lah sendiri sbb ini resepi cara aku bukan resepi korang.
Apa pun memang best. Dulu nasi kerabu adalah juadah pagi tapi sekarang tak kira waktu siang ke malam di makan. Pasar malam pun berlumba2 jual nasi kerabu tapi klu yg meniru dan masak sekadar lepas batuk di tangga tu aku gerenti tak ikut selera langsung .
Apa pun resepi aku ni bleh share ya.

Saturday, 25 October 2014

Berkebun Bukan Semata-mata Hobi

Hobi aku bercucuk tanam terutama pokok hiasan. Tetapi semenjak aku tinggalkan rumah kerana sibuk belajar menyebabkan pokok-pokok bunga aku mati kekeringan membuatkan aku kini tidak lagi menumpukan sepenuh perhatian kepada bunga-bungaku. Sebelum ini aku gila menanam orkid tetapi pokokku kepupusan kerana setahun tidak mendapat sentuhan tangan sejukku.
Namun begitu aku masih ada beberapa pokok lagi yang baru kutanam dan benihnya kubeli atau kuambil dari rumah mak aku.
Bermain dengan pokok dan bergelumang tanah merupakan satu terapi untukku. Jangan cakap aku gila apabila aku bercakap dengan pokok tanamanku serta belalang dan ulat yang singgah dipokok tanamanku.
Kini koleksiku tidak serancak dulu lagi kerana aku sekarang dalam perancangan untuk pindah keluar dari rumah yang aku duduki sekarang ini. Maklumlah rumah tempat aku bekerja jadi berapa lamalah aku boleh duduk mendiaminya. Walhal tanganku gatal untuk bercucuk tanam. Klu ikutkan hati aku nak tanam pelbagai jenis tanaman dan pokok buahan sekeliling rumah tapi memikirkan kawasan tanah bukan milikku maka aku lupakan dan sememangnya terpaksa lupakan niat itu. Tetapi dalam pada itu aku masih sempat menamam pokok delima, pokok betik, pokok daun serai kayu, pokok daun pandan dan pokok mangga.
Benih pokok ini aku dapat hasil dari aku beli buah dan semai bijinya.
Buah Betik di pokok belakang dapur
Bunga telang
Bunga Raya Oren Besar
Pandan yang baru tanam sebulan usia
Betik
Pokok Serai kayu
rumpun serai belakang rumah

Begonia pasu gantungan
Buah betik
Pokok Betik Jantan untuk ulaman

Daun serai kayu
Kesemua pohon yang aku tanam ini ada kegunaannya samada sebagai bahan makanan atau untuk petua penyakit dan rawatan tradisional lain. Tiada penyesalan berbudi pada tanah. Sekiranya aku tinggalkan tempat ini aku harap orang lain juga akan memanafaatkannya juga.

Friday, 17 October 2014

Cantik Di Hati

Aku tidak pasti berapa lama aku simpan tulisan ini di dalam buku nota kecil milikku. Aku juga sudah lupa dari mana sumber yang aku dapati tetapi kalau tak silapku dari sebuah majalah kewanitaan suatu ketika dulu.
Aku suka sangat menghayati kata-kata ini.
Jom kita sama-sama menghayatinya.

" Kegembiraan ibarat semburan pewangi, 
apabila kita memakainya semua orang 
akan dapat merasa keharumannya. 
Oleh itu berikanlah walau
 secebis kegembiraan 
yang anda milikki itu 
kepada teman anda."

Friday, 10 October 2014

Anemia Dikalangan Ibu Hamil

Saya suka membaca dan berkongsi pengetahuan yang saya dapat dengan semua orang. Saya kerap ditanya bagaimana cara nak naikkan HB.
Sudah kerap kali saya berbincang di group wasap dan fb mengenai tajuk ini dan ada pelbagai versi dan cara mengatasinya dan saya amat bersetuju dengan pendapat yang diberikan kerana ianya betul-betul bermanafaat dan berguna kepada semua orang.
Apakah Kurang Darah atau Anemia ?
Kurang darah atau Anemia akibat kekurangan Zat Besi ialah keadaan di mana kepekatan darah merah adalah kurang dari biasa. Dalam istilah perubatan, seseorang yang menghidap kurang darah mempunyai kepekatan darah merah kurang dari 11gm% Haemoglobin.
Hemoglobin merupakan pengangkut oksigen dan zat makanan ke seluruh badan. Oleh itu jika mengalami Anemia, tisu seluruh badan menjadi kurang oksigen dan kurang tenaga.

Apakah Yang Menyebabkan Anemia?
Terdapat beberapa sebab yang boleh menyebabkan berlakunya keadaan ini. Antaranya ialah:

     1. Kurang memakan makanan yang mengandungi zat besi, protien, asid folik dan vitamin.
     2. Ibu yang kerap bersalin.
     3. Jangkitan cacing.
     4. Kehilangan darah yang kronik seperti darah haid yang banyak dan mengalami keguguran yang kerap.
     5. Penyakit keturunan seperti Thalassaemia
     6. Lain-lain penyakit seperti jangkitan salur kencing, penyakit limpa,buasir, demam malaria dan penyakit barah, penyakit buah pinggang, diabetes.


Tanda-tanda Anemia
Tanda-tanda kurang darah adalah seperti berikut :
     1. Kelihatan pucat,      
     2. Sentiasa rasa letih lesu, dan tidak boleh menjalankan kerja-kerja biasa di rumah. 
     3. Kurang tumpuan semasa belajar.
     4. Rasa mahu pitam bila bangun.
     5. Sentiasa rasa pening.
     6. Bengkak di kaki dan muka.
     7. Kebas kaki dan tangan.
     8. Rasa mengah dan hati-berdebar-debar.



Apakah Akibatnya Apabila Anemia Tidak Diambil Berat.
Komplikasi Kepada Ibu
     1. Pendarahan semasa dan selepas bersalin (Postpartum Haemorrhage) yang boleh mengakibatkan kematian ibu.
     2. Meningkatkan risiko kejadian:
         * Keguguran
         * Morbiditi ibu (tidak sihat dan tidak dapat menjalankan kerja harian)
         * Kegagalan jantung
         * Darah Tinggi
         * Mudah mendapat jangkitan penyakit.
         * Pengeluaran susu badan akan berkurangan.

Komplikasi Kepada Bayi
1.Tumbesaran janin terbantut ; - Intrauterine Growth Retardation (IUGR)
2. Meningkatkan kematian janin dalam kandungan (Macerated Still Birth (MSB)
3. Melahirkan anak tidak cukup bulan.(Pra-matang)
4. Melahirkan anak yang tidak cukup berat badan. (Low birth weight)

Bagaimanakah Mengatasi Keadaan Anemia?
1.Pemakanan yang mengandungi zat besi yang tinggi seperti :

       * Daging
       * Ikan
       * Ikan bilis tanpa kepala
       * Kerang
       *Sayuran hijau seperti bayam, kangkung, pucuk paku, cekur manis.
      Berapa banyak yang perlu dimakan?
         Untuk mengatasi masalah kurang darah, ibu perlu makan sekurang-kurangnya satu jenis makanan sumber haiwan setiap hari. Walau bagaimanapun, ibu hamil perlu makan makanan seimbang berdasarkan piramid makanan.
2. Pengambilan pil hematinik (Zat besi, asid folik, Vitamin C, dan Vitamin B-kompleks). Kesemua empat jenis pil diperlukan untuk memulihkan masalah anemia.
Pil hematinik sangat penting kerana ia mengandungi:
  • Kandungan zat besi untuk membolehkan ibu pulih dengan cepat.
  • Vitamin C untuk meningkatkan penyerapan zat besi.
  • Vitamin Bco dan Asid Folik untuk membantu pemulihan ibu.
Jika tidak lengkap, rawatan tidak akan berkesan, Makan pil bersama air kosong atau jus buah-buahan untuk membantu penyerapan optina. Elakkan makan pil dengan air kopi, teh, minuman berkola, minuman bercoklat atau susu yang boleh menghalang penyerapan zat besi.
3. Untuk penyakit Thalasaemia, perlu mengikut nasihat doktor.
4. Suntikan zat besi/ Dextran.
    ==> Diberikan kepada pesakit yang tidak boleh makan ubat-ubat /pesakit anemia yang teruk.
5. Pemindahan darah
     => Pemindahan darah akan diberikan kepada pesakit anemia yang teruk.
# Ingat kesemua akibat tersebut mengancam kesihatan dan kesejahteraan kandungan dan boleh membawa maut.
NASIHAT PENTING
  • Makanlah makanan seimbang berasaskan piramid makanan.
  • Mengambil vitamin yang dibekalkan dengan teratur untuk mencegah kekurangan darah. Ia dapat membantu ibu pulih dengan cepat dan janin membesar dengan sihat. 
  • Ia tidak menyebabkan saiz bayi besar.
  • Jaga kebersihan diri untuk mengelakkan jangkitan penyakit.
  • Rehat secukupnya.
  • Dapat rawatan awal dari klinik terdekat a[abila ada tanda-tanda kurang darah.