Tuesday 6 August 2013

Perantau di Bulan Ramadhan.

Hari ini merupakan hari ke-28 umat kita berpuasa. Ramadhan semakin berlalu meninggalkan kita. Rasa sedih dan sayu untuk berpisah tetapi Ramadhan kali ini banyak benda yang aku tidak dapat capai. Terawih juga banyak ketinggalan.
Malam ini juga akan diadakan majlis kiamullai bermula pukul 3.00 pagi. Insya Allah aku akan cuba untuk bangun dari lenaku untuk hadir ke majlis itu.

Hari ini juga genap 15 hari aku menjalani kehidupan baru di rantauan. Walaupun jarak hanya 400km++ terpisah jauh dari keluarga tetapi kerinduan itu sering bertandang mengetuk hatiku lebih-lebih lagi apabila bersendirian menikmati juadah berbuka. Aku rasakan kehadiran aku di sini bagaikan satu cabaran yang besar untuk diriku kerana ketika ini bulan puasa dan aku terkenang juadah yang dimasak oleh bonda di kampung.
Dua minggu aku di sini banyak benda dan perkara baru aku tempuhi. Aku dapat berkenalan dengan teman-teman baru serta dapat berjumpa kembali dengan teman-teman lama yang telah terpisah lantaran tugas dan jarak yang berbeza.

No comments:

Post a Comment

Cuti hujung minggu

 Semalam adik AK mengajak AK berkelah di air terjun berdekatan rumah. Sudah lama sebenarnya tidak berkunjung ke sini semenjak banjir melanda...