Saturday 5 October 2013

Diari Baru Cerita Baru

Assalamualaikum..
Hari ini sudah menjengok hari ke-5 di bulan Oktober. Bermakna lagi dua minggu akan menjenguk pula Hari Raya Haji. Aku pula sudah masuk minggu ke-2 menjadi warga Pasir Mas. Keletihan, kelelahan dan segala penat jerih aku harungi dan sabar menghadapi... seawal pukul 4.00 pagi sudah bangun dari tidur dan bergegas ke bilik air. (Syyy... sebenarnya jam loceng di kepala katilku yang berbunyi nyaring pukul 4,00 pagi tetapi aku asyik postpone hingga pukul 4.30 pagi baru terburu-buru berkejar ke bilik air.)
Pukul 5.30 pagi aku sudah berada di atas jalan raya meredah kedinginan pagi di temani embun yang mula menitis. Azan subuh pukul 5.45 pagi aku berhenti di Stesyen minyak Caltex ataupun pukul 6.00 pagi di di Stesyen Minyak Shell Kuala Krai untuk solat subuh sebelum meneruskan perjalanan ke destinasiku. Memandu kereta di waktu dinihari, kedinginan yang mencengkam, sekali sekala berlumba-lumba dengan lori balak, lori kargo yang membawa bijih, dan segala jenis kenderaan berat di jalan raya membuat aku tidak berhenti-henti bertasbih, bertahmid dan berselawat sepanjang perjalanan agar aku tidak lalai semasa pemanduan. Ketenangan menusuk kalbu apabila ayat-ayat zikrullah membasahi bibirku dan menyelami hatiku. Semoga perjalananku sentiasa dalam keberkatan dan dilindungi oleh-Nya.
Ketika aku sampai di Tanah Merah sekitar pukul 6.35 pagi berhenti mengambil temanku dan meneruskan perjalanan. Sekitar pukul 6.45 pagi pemanduan akan menjadi perlahan kerana waktu ini budak-budak sekolah mula berada di atas jalan raya.
Aku akan tiba di tempat kerja biasanya pukul 7.40 pagi. Bergegas untuk punch card dan memulakan kerjaku.
Sepanjang dua minggu ini aku belajar banyak benda baru. Masa menjadi terlalu cemburu untukku dan aku perlu berhati-hati menyusun jadual waktuku agar aku tidak keterlewatan di dalam kerjaku. Banyak masa aku perlu kejar tetapi aku mengaku aku kelelahan. Pukul 8.00 malam baru aku akan tiba di rumah.
Sepanjang perjalanan menimba ilmu ini banyak benda aku pelajari dan lihat. Kenderaan dan manusia di jalan raya banyak memberi aku ilham untuk mencoret sketsaku tapi aku aku terpaksa lupakan seketika minatku ini kerana aku boleh lupa pelajaranku semata-mata kerana berkarya.
In sha Allah selepas tamat pengajianku ini aku akan tumpukan untuk menyiapkan manuskrip novelku yang hanya tinggal beberapa bab lagi untuk ditamatkan jalan ceritanya. Aku ada 10 tajuk yang masih menunggu giliran untuk disiapkan. Aminnnn....

No comments:

Post a Comment

Cuti hujung minggu

 Semalam adik AK mengajak AK berkelah di air terjun berdekatan rumah. Sudah lama sebenarnya tidak berkunjung ke sini semenjak banjir melanda...