Sunday, 26 October 2014

Resepi Nasi Kerabu

Pagi ni makan nasi kerabu tapi bukan aku yang masak. Gotong royong bonda dan adik2. Aku hanya tukang makan je. Itu pun masa aku tiba umah ma nasi dah terhidang. Apalagi basuh tangan ambik pinggan isi dan baca Bismillahirahmanirahim dan suap.
Bila cerita pasal nasi kerabu ni bagi sesiapa yang pernah menikmatinya pasti merindui keenakkannya. Klu pandai masak sendiri takpelah.  Tapi ni nak masak sendiri tak tau resepi.
Meh aku nak kongsi resepi tapi cara aku masak ikut resepi mak akulah.

Nasi Kerabu Bonda Iskina

Bahan Nasi:
Beras
Bunga telang diramas dlm air utk dapatkan warna biru dan buat masak nasi.
* Masak nasi hingga masaklah.

Bahan-bahan Kerisik:
Kerisik (aku suka kelapa digoreng dan ditumbuk ngn lesung batu).
*Bawang kecil/ merah (aku suka bakar)
*Bawang putih ( bakar lagi best)
*Serai
*Lada hitam
*Halia
*Gula melaka
Garam secukup rasa.
Isi ikan (kalau dpt ikan bakar lagi best. Klu x rebus aje).
Caranya :
Semua bahan * ditumbuk lumat. Gaulkan semua bahan di atas.

Bahan ulaman:
Timun
Bunga kantan
Daun Salam
Daun kesum
Daun ara ( klu xde tak apa)
Kubis (aku tak suka)
Taugeh
Tambah lah daun apa2 pun lagi janji bleh buat ulam.
Mak aku suka masukan karot diracik halus.
  Cara:
Semua daun ulaman dan timun dimayang halus. Bunga kantan pun diracik halus.

Bahan utk tumis:
Aku tak pernah buat. Tapi klu nak buat juga aku suka cara yg sepupu aku ajar.
Masak gula melaka, bwg putih, belacan, budu dan cili. Masak hingga sederhana pekat.
Semua bahan di atas ambil sikit2 masa nak makan. Digaul rata dalam nasi.
 
Bahan hiasan lain:
 (Kena dimakan bukan sekadar hiasan)
Ikan salut tepung
Daging bakar
Ayam bakar
Keropok goreng
Belacan
Sambal cili

Okey klu ada yg tak lengkap tambah lah sendiri sbb ini resepi cara aku bukan resepi korang.
Apa pun memang best. Dulu nasi kerabu adalah juadah pagi tapi sekarang tak kira waktu siang ke malam di makan. Pasar malam pun berlumba2 jual nasi kerabu tapi klu yg meniru dan masak sekadar lepas batuk di tangga tu aku gerenti tak ikut selera langsung .
Apa pun resepi aku ni bleh share ya.