Sunday 11 August 2013

Aku Nak Balik Raya daa...

Raya dah seminggu berlalu dan aku juga sudah seminggu juga berkuliah. Mood raya tahun ini tidak sehebat tahun lepas kerana aku seakan terkejar-kejar untuk mengejar banyak benda dalam 'planning raya' akhirnya aku jua yang kelelahan.
Aku bersyukur kerana raya kali ini lecturer aku bagi kelepasan untuk kami bercuti sehari awal sebelum raya. Maka kelas pada hari Rabu 7hb August itu dibatalkan dan direkodkan sebagai cuti projek. Terima kasih. Terima kasih. Kalau masuk kelas pun minda hanya terbayangkan nak balik beraya sahaja, maka lecturer aku yang sudah faham dengan 'feel' student veteren macam kami ini yang hanya nampak persiapan raya untuk keluarga daripada 'slide show power point' kat depan kelas.
Aku balik dengan adikku dari Melaka dan bertolak dari Bangsar selepas pukul 8.40 malam. Perjalanan untukku yang sudah lama tidak alami suasana semangat nak balik raya ini bagiku amat meletihkan fizikal dan minda. Keluar dari Bandaraya Kolumpu trafik berjalan lancar tetapi sampai di tol Gombak seakan berebut-rebut untuk bayar tol. Selepas itu masuk pulak bandar Bentong... aduh aku rasa nak jalan kaki sahaja balik. Bukan setakat trafik light je tapi susunan dan deretan kenderaan di atas jalan membuat aku rasa thrill sangat nak balik raya. Hampir sejam lebih juga hendak melepasi bandar Bentong ini. Kebiasaannya tak sampai pun 15 minit untuk melepasi bandar ini tapi kali ini aku rasakan tak berani nak lihat jam pun untuk mengira berapa lama kenderaan kami berada di atas jalanraya di bandar ini.
Selepas melepasi bandar Bentong aku mula melentok kepala, kebosanan sepanjang perjalanan diterangi kegelapan di luar. Kebiasaan sebelum ini aku atasi kebosanan dengan mengenggam stereng kereta dan menekan pedal minyak tetapi bila menumpang kereta adik aku ini membuat aku jadi stress bila hanya duduk terperok di seat belakang. Adik aku ini lebih suka dia sendiri yang memandu walaupun dia tahu aku 'pakar ' di jalan ini tapi kalau aku dengan adik aku ini pasti tak ada peluang untuk aku pegang stereng walaupun guna kereta aku apatah lagi keretanya sendiri lagilah aku tak payah berangan. Adik aku ni nak kakak dia berehat aje jadi mem kat seat belakang.
Walaupun terlelap juga tetapi aku kerap terjaga sebab sakit leher tidur kat seat kereta tak sama dengan tidur di atas katil. Apa ketidaknya kepala asyik terhantuk kat pintu kereta maklumlah struktur jalanraya kat negara ini terutama sepanjang perjalanan ini bukannya rata mendatar, banyak jalan yang berlubang dan berlopak daripada yang rata. Selekoh biasalah namakan jalan raya. Maunya bengkak kepala terhantuk kat pintu.
Akhirnya disebabkan oleh 'driver' aku yang berhenti rehat dan terlelap lama kat Hentian Gua Musang maka pukul 7.34 pagi kami sampai dengan selamatnya ke destinasi. Encik Abe aku dah menunggu kat rumah bondaku.
Maka kali ini dapatlah aku beraya bersama keluargaku.
Selamat Hari Raya Aidilfitri 2013.