Thursday 29 August 2013

Nasi Goreng Ayam Penyet Oh Pedal Terpenyet

Kebelakangan ini aku agak sibuk dengan kuliah. Hampir sebulan lebih memasuki era sebagai pelajar ini aku masih cuba untuk membiasakan jadual waktu yang baru. Sebelum ini aku sudah serasi dan bebas dengan atauran rutin yang hampir berpuluh tahun melakukan benda yang sama.
Kini bergelar pelajar 'Veteran' membuat aku rasa satu bebanan dan sedikit tertekan untuk mengubah rutin harian hidupku. Sebelum ini aku tidak perlu risau tidur lewat malam dan akan bangkit esok pagi selewatnya pukul 6.00 pagi dan masih tetap segar ke tempat kerja. Kini aku perlu atur tidurku dengan lebih teliti. Sekiranya aku terlewat tidur kerana menyiapakan tugasan yang di beri oleh lecturer atau terlebih mengadap buku sehingga larut malam, maka esoknya aku akan bangun dengan rasa yang sangat 'kemalasan'. Apabila lecturer berada di depan , aku pula mula teranggguk lebih kefahaman. Hakikatnya jasadku tercongak di situ tetapi hati, jiwa dan mindaku entah ke mana... mujur tidak meleh air liur sahaja..
Aku rasa lelah sangat kerana satu penyakit yang paling aku takuti iaitu terlelap semasa lecturer mengajar di depan kelas mula menghimpit hidupku. Aku cuba menangkis agar tidak mengantuk tetapi sememangnya aku gagal untuk atasinya.
Cerita Nasi goreng Ayam Penyet pula berlaku kepada temanku minggu lepas.
Kami berempat suka sangat makan kat KL Sentral selepas tamat kelas pukul 5.00 petang kami akan berlari ke LRT Bangsar dan menaiki LRT ke KL Sentral. Sebelum ini kerap kali dan boleh dikatakan berturut hari kami akan makan kat gerai No.8. Pada hari tersebut aku memesan nasi goreng kampung sementara temanku yang lain dengan menu pilihan yang pelbagai. Seorang teman pula memasan Nasi goreng Ayam Penyet. Dia boleh dikatakan setiap hari makan nasi goreng ayam penyet ni.
Aku pun tak reti nak bercerita sangat suasana masa itu sebab kami khusyuk makan menu pilihan kami sambil berbual dan bercerita pasal assignmen yang hendak di buat. Tiba-tiba teman yang makan Nasi Goreng Ayam Penyet tu menolak pinggan ke tepi.
" Cuba korang tengok lauk ayam ni. Sama tak dengan apa yang aku nampak..." ujarnya kemudian menguis dengan garpu ayam yang hampir separuh sudah di makannya.
Kami pun turut sama menguis lauk ayam itu dan mengorek keluar isi ayam itu. Masya Allah, buntang mata kami melihat pedal ayam dan taik2 ayam. Memang nak termuntah melihatnya. Eeeiii pengotornya.
Kami mengesyorkan agar di bawa kepada penjual tu semula tetapi temanku itu alasannya tidak mahu buat bising kerana moodnya yang dah berubah tu. Maka tidak sampai lima minit kami pun tergesa-gesa meninggalkan tempat itu dengan tekad tak nak makan lagi kat gerai itu walaupun makanannya sedap.
Aku tidak faham kenapa perkara seperti ini boleh berlaku ? Adakah disengajakan atau memang resepi macam tu? Jijik juga melihat 'dedak ayam' yang keluar dari pedal tu. Bagaimana kebersihan tempat makan tersebut yang di gredkan sebagai gred B serta mendapat sijil halal ? Pekerja di kaunter semasa itu seorang perempuan yang bercakap slanga Indonesia. Manakala pekerja di bahagian dapur pula ialah seorang lelaki. Kalau dilihat luaran kebersihan adalah amat baik. Pekerja di dapur memakai topi dan berapron. Di bahagian kaunter juga bertudung. Di dinding juga terletak sijil Halal dan Gred B. Tapi kecuaian atau ketidak prihatin terhadap pengekalan kebersihan maka peristiwa ini berlaku. Dimanakah silapnya ?
Aku tersilap juga kerana tidak membuat laporan lebih awal namun selepas bercerita dengan ramai orang dan peristiwa ini sudah seminggu berlalu baru terfikir untuk membuat laporan. Tapi kepada siapa dan untuk apa aku tidak pasti.

No comments:

Post a Comment

Cuti hujung minggu

 Semalam adik AK mengajak AK berkelah di air terjun berdekatan rumah. Sudah lama sebenarnya tidak berkunjung ke sini semenjak banjir melanda...