Tuesday 4 June 2013

Aku dan Gadget

Petang ni sementara menunggu azan asar, berceloteh kat sini jap. Masa cuci pinggan tadi macam-macam hal datang lam kepala. Semua berkait dengan blog. Nak kongsi itu. Nak kongsi ini. Tapi akhirnya bila mengadap komputer hilang plak idea-idea bernas tadi.
Aku teringin nak belajar semula pasal Photoshop. Dulu sekitar tahun 2008 aku ada belajar pasal photoshop tapi sekarang ni sebab dah lama tak guna aku dah lupa step asasnya. Langsung tak reti nak 'bikin' sendiri foto guna photshop. Aku juga teringin belajar fotografi tetapi masalahnya aku tiada kamera hanya sekadar menggunakan kamera telefon  Samsung Galaxy Note 2 milikku aje bila tangkap gambar. Tapi sebab memang aku amtur dan masih tak reti nak shoot bagi cantik sebab tak belajar dengan orang yang lebih pandai maka semua foto yang aku ambil langsung tidak menarik.
Aku beli telefon ni pun sebab tertarik dengan fungsi yang ditunjukkan iklan kat TV tapi bila dah ada dalam genggaman aku tak dapat menggunakan fungsi yang ada dengan sepenuhnya. Lagi satu aku hanya pegang telefon ini selepas waktu kerja kerana aku tidak selesa menggunakan telefon sebesar ini semasa di tempat kerja.

Aku lebih selesa mengguna Nokia ini.. sempoi walaupun dengan kamera 0.3mp je. Jaaadiiilaaaah....!!!
Nokia apa erk...? Lupa series apa?
 Ini pula telefon yang aku guna untuk urusan kerja. Samsung Galaxy Advance... Beli dengan duit poket sendiri dengan harga RM1098.00 campur dengan harga telefon Nokia yang kat atas tu.
Samsung Galaxy Advance-S
 Telefon S. G advance ini beli di Melaka tahun lepas 2012, bulan berapa aku dah lupa. Sekarang ini disebabkan pernah ada 'history of fall' maka telefon ini kadang-kadang buat ragam. Kerap hang. Tapi aku rasa telefon ni masuk virus kot? Sebab kerap upload atau download guna USB ngn PC yang banyak virus. Aku suka juga telefon ni sebab aku boleh melayari internet, FB, chat, wassapp, baca email dan blogging juga. Ia touch screen dan senang untuk guna slide-slide je makcik tarik-tarik hujung jari je.... Ada camera 5.0 Megapixels, LED Flash. Video dan 2nd Camera 1.3MP. Banyak juga software aku install kat telefon ini dan ianya amat berfungsi untuk aku. Bukan setakat nak ber facebook atau ber'Wassapp' dengan kengkawan malahan banyak fungsi lain lagi. Instagram, Skype, Twitter, dan banyak lagilah.

Ini pula Laptop yang tengah aku guna sekarang Acer Aspire lM core i5.

Ini pula laptop yang menggantikan laptop HP lama aku. Laptop HP lama masih boleh digunakan tapi ada masalah dengan heating temperature. Guna lama sikit ia akan shutdown dengan sendiri. Semenjak aku guna laptop Acer Aspire lM core i5 ni yang aku beli pada April 2013 di Kuantan, aku rasa ok tapi kena membiasakan diri dengan Windows 8 plak. Tetapi disebabkan aku dah biasa dengan Ipad lebih kurang sahaja functionnya. Bolehlah merangkak-rangkak belajar gunanya.
Apple Ipad 2
Apple Ipad ini dibeli 2 tahun lepas. Walaupun dah ada Ipad series terbaru tapi aku tidak berminat untuk membeli yang baru kerana Ipad ini pun sebenarnya aku jarang guna tetapi Puteri yang kerap menggunanya. Lihatlah puteri sexy yang leka dengan Games di Ipad
Apple Ipad 2 ini jarang-jarang aku guna sebab si cilik sexy ini suka menggunakannya untuk main 'Games' yang seratus lebih di install kat dalamnya.

Apple Ipad 2
Dengan kesemua gadget yang aku milikki ini maka hariku sempurna untuk surf internet. Selain itu aku juga ada Tab Android buatan China yang dibeli dengan harga RM399.00. Tapi beberapa hari ini tidak dapat diguna disebabkan chargernya rosak gara-gara terjatuh. Battery plak kong sebab musim cuti sekolah puteri selalu mengerjakannya.

Itu sahaja cerita merapu petang ini.

No comments:

Post a Comment

Cuti hujung minggu

 Semalam adik AK mengajak AK berkelah di air terjun berdekatan rumah. Sudah lama sebenarnya tidak berkunjung ke sini semenjak banjir melanda...