Friday 14 June 2013

Aku dan Kursus di Tumpat

Cuti hari minggu barulah berkesempatan untuk berbicara di sini. Semalam seawal 6.10pagi atas tuntutan kerja aku berkejar ke Tumpat bersama teman-teman sekerja menghadiri kursus. Sebenarnya semalam adalah hari ke-2 aku berkursus di Pusat Latihan Tumpat.
 Sebelum ini aku pernah beberapa kali menjejak kaki ke sini.Aku pernah mewakili daerah kerjaku di dalam pertandingan 'Oral' peringkat negeri dan aku berjaya mendapat tempat ke-3 tahun 2012. Selain itu aku juga hadir mengikuti kursus dalam perkhidmatan di sini beberapa kali semenjak aku bekerja di negeri ini.
Bercerita berkaitan kursus semalam, aku hadir sebagai Fasilitator kursus. Persediaan mental dan fizikal aku perlukan apabila aku terpaksa berdiri di depan mengendalikan bengkel bersendirian, walaupun peserta untuk setiap sesi hanya 10 orang tetapi aku terpaksa mengulangi perkara yang sama sebanyak 4 pusingan. Tengah hari itu apabila melibatkan peserta sesi kumpulan ke-4, aku hampir tiada suara.
FMS Dr Roshana dan FMS Dr Jusoh Fasilitator Kursus
 Peserta kursus sebenarnya seramai 40 orang dan pada hari kedua telah dibahagikan kepada 4 kumpulan di mana setiap kumpulan mengandungi 10 ahli. Setiap satu kumpulan akan mengikuti bengkel yang akan dikendalikan oleh seorang fasilitator dan bergilir setiap 30 minit untuk satu sesi.
Peserta Kursus
Peserta ini terdiri dari Pegawai Perubatan dan Paramedik dari Hospital dan Klinik Kesihatan Zon 2 yang telah kami bahagikan semasa mesyuarat yang lepas. Sepanjang mengendalikan bengkel ini, untuk sesi pertama aku telah tersilap dalam tanggapan apabila sesi video yang aku kendalikan tidak kutemui. Aku menyangka laptop yang disediakan adalah sama dengan laptop milikku maka aku bersedia dengan video yang sama di dalam laptopku. Namun jangkaanku meleset apabila aku tidak menemui video yang sepatutnya aku bincangkan dengan peserta sesi 1. Aku hampir kelam kabut juga di buatnya dan hampir 10 minit sesiku berterabur atas kecuaianku sendiri. Aku cuba menelefon urusetia tetapi talian enggage maka terpaksalah aku menggunakan alternatif lain untuk mengendalikan bengkel sehingga tamat.
 Ketika masa masih ada 15 minit lagi untukku tamatkan sesi, barulah urusetia muncul di bengkelku. Alhamdulillah, rupanya aku yang tersilap kerana software laptop yang disediakan oleh urursetia adalah lebih mudah untuk dikendalikan berbanding laptopku yang menggunakan Windows 8. Sebenarnya belum banyak lagi software aku install di dalam laptopku. Dalam masa 15 minit itu maka aku hampir semput nafas bercakap dan bercakap untuk menyampaikan maklumat yang diperlukan.

Semasa sesi untuk kumpulan ke-2 dan seterusnya , Alhamdulillah berjalan lancar kerana aku dapat mengendalikan majlis dengan licin apabila sesi bengkelku dan peralatan dapat diaplikasikan dengan sepenuhnya seperti yang dirancangkan.
 Kursus ini berjalan secara santai namun peserta tetap diajukan dengan soalan berkaitan kerja dan tindakan serta tujuan setiap tindakan di ambil. 
Peserta juga diberi kertas penilaian kursus untuk diisi dan diserahkan kepada urursetia.
Rata-rata peserta melahirkan rasa bersyukur dan memuji kerana dapat menghadiri kursus ini dan berharap agar kursus ini diperluasakan lagi untuk semua kakitangan yang terlibat terutama kakitangan barisan hadapan. Perkongsian ilmu dan pengalaman telah dapat membuka minda dan matlamat kursus dapat dicapai serta mengharapkan setiap peserta dapat mengaplikasikan ilmu dan pengalaman yang didapati dari kursus ini di tempat kerja masing-masing.
Penceramah Paediatrician Dr Noraini
Kursus ini telah ditamatkan dengan jayanya. Terima kasih untuk semua peserta, urusetia serta Fasilitator kursus  atas perkongsian ini.
Segala kecacatan yang disebabkan oleh kealpaan aku sendiri telah memberi pengajaran untukku agar persediaan perlu dilakukan dan lebih berhati-hati di masa hadapan.

No comments:

Post a Comment

Cuti hujung minggu

 Semalam adik AK mengajak AK berkelah di air terjun berdekatan rumah. Sudah lama sebenarnya tidak berkunjung ke sini semenjak banjir melanda...